Wraz z Nowym Rokiem, na antenie Polskiego Radia Chopin pojawi się kilka nowości. Mimo że dużą część oferty stacji stanowią cenne nagrania archiwalne, to coraz więcej audycji na antenie to autorskie programy. Wśród nowych prowadzących pojawią się także nazwiska uznanych muzykologów.
Już w pierwszą sobotę Nowego Roku słuchaczy przywita Małgorzata Pęcińska, znana wielbicielom muzyki poważnej z anteny Polskiego Radia Chopin jako autorka „Tego pięknego wieku XIX”. Tym razem zabierze słuchaczy w podróż do wieku osiemnastego, znaczonego przede wszystkim muzyką klasyków wiedeńskich, ale także francuskich kompozytorów doby Rewolucji Francuskiej czy włoskich twórców szkoły neapolitańskiej. Dwugodzinne „Weekendowe potpourri” w sobotnie poranki od godziny 8.00, a w niedziele od 9.00 rano to znakomity kontrapunkt historyczny do poniedziałkowo-piątkowego, autorskiego pasma tej – niewątpliwie – osobowości Polskiego Radia.
Na nową audycję, „Złoty wiek muzyki kameralnej” zaprasza w weekendowe wieczory prof. Danuta Gwizdalanka. Muzyka kameralna pojawiała się niejednokrotnie w poszczególnych audycjach polskiego Radia Chopin, nie miała jednak dotąd osobnego, poświęconego jej pasma. Od stycznia, w soboty i niedziele (godz. 18.00-19.00), wybitna muzykolożka, autorka szeregu uznanych książek i podręczników o muzyce, w tym słynnego i jedynego na polskim rynku wydawniczym „Przewodnika po muzyce kameralnej”, będzie oprowadzać słuchaczy po zakamarkach historii muzyki komnatowej od klasycyzmu po początki XX wieku, ukazując także społeczne znaczenie tej muzyki.
W niedziele słuchaczy czekają także dwa nowe programy poświęcone szczególnym wydarzeniom: rok 2020 to ważna data dla wielu melomanów: zbliża się m.in. 18. Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, którego stacja – imienniczka – jest patronem medialnym. Chociaż nagrania z Konkursów Chopinowskich (1955-2015) wypełniają w Polskim Radiu Chopin całe noce, to w niedzielne poranki (7:00-8:00) wybitny krytyk i znawca pianistyki Artur Bielecki przedstawi słuchaczom subiektywną, ale uporządkowaną chronologicznie i tematycznie, wizję ponad 90-letniej historii Konkursu Chopinowskiego. Ukaże losy zarówno zwycięzców, wyróżnionych i wielkich przegranych. Narracja prowadzona będzie ze świadomością dalszych koncertowych i fonograficznych losów najciekawszych warszawskich „konkursowiczów”.
2020 rok to także 250. rocznica narodzin jednego z największych kompozytorów w historii: Ludwiga van Beethovena, geniusza i enfant terrible muzyki, jednego z pierwszych freelancerów, utrzymujących się z komponowania. To okazja do porozmawiania o tej wybitnej, barwnej postaci, która utorowała muzyce drogę do romantyzmu i stała się ikoną kultury, bohaterem filmów i memów. Beethovena zna każdy i jest on wszędzie: do jego V Symfonii zaaranżowanej jako A Fifth of Beethoven tańczy John Travolta w „Gorączce sobotniej nocy”, finał IX Symfonii zna każdy Europejczyk jako hymn Unii Europejskiej, towarzyszył on także upadkowi Muru Berlińskiego; a nagrania Beethovena krążą nawet w… kosmosie (dwa utwory znalazły się na Voyager Golden Records, pozłacanych płytach wystrzelonych przez NASA). W niedziele, w trakcie godzinnej audycji „Burzyciel i budowniczy: Beethoven 250-letni” (godz. 14.00-15.00) troje znakomitych autorów – najwybitniejsza znawczyni muzyki fortepianowej Beethovena, wybitna muzykolożka prof. Irena Poniatowska, znakomity znawca romantycznej symfoniki, prof. Szymon Paczkowski (oboje z Uniwersytetu Warszawskiego) i redaktor i muzykolog Marcin Majchrowski jako znawca kameralistyki okresu klasycyzmu, w 52 audycjach roku beethovenowskiego przedstawią wybrane arcydzieła najstarszego klasyka z Wiednia. Znane i mniej znane kompozycje w najnowszych lub klasycznych, kanonicznych interpretacjach, z przystępnym komentarzem, uwzględniającym najnowsze zdobycze światowej „beethovenologii”.
Sprawdź ofertę kanałów telewizyjnych w PROGRAMIE TV
A w każdą drugą i czwartą niedzielę miesiąca o świcie (4:00-6:00) Marek Zwyrzykowski prezentować będzie sylwetkę wybranego kompozytora polskiego, którego kariera przypadła na drugą połowę wieku XX bądź wiek XXI. W dwugodzinnych audycjach pojawiać się będą rejestracje archiwalne twórców już nieżyjących, jak również wypowiedzi kompozytorów współczesnych, specjalnie zapraszanych do studia. Będzie to jedyne pasmo poświęcone wyłącznie muzyce najnowszej, stanowiące propozycję dla słuchaczy szczególnie zainteresowanych pulsem współczesności.
Źródło: Polskie Radio